29 Haziran 2015 Pazartesi

BEYAZ GEMİ-CENGİZ AYTMAYOV-Kitap Hakkında


Kitabın Yazarı:
Cengiz Aytmatov
Adı:
BEYAZ GEMİ
Yayınevi:
Ötüken Yayınları
Türü:
Öykü/Hikaye
Yayınlandığı Yıl:
1970
Sayfa Sayısı:
169
Orjinal Adı:
Ак кеме : Ak Keme


ARKA KAPAK YAZISI


Beyaz Gemi, Aytmatov’un, edebiyat âleminde geniş akisler uyandıran, verilmek istenen mesajla yaratılan tiplerin büyük bir uyum sağladığı eserlerinden biridir.
Romanın kahramanı yedi sekiz yaşlarında bir çocuktur. Çocuk, saflığın, bozulmamışlığın ve geleceğin sembolüdür. Aytmatov, çocuğun saf ve temiz dünyasından, hayatın acı ve çıplak gerçeğine uzanan bir roman kurgusunu meydana çıkarmayı başarır. Ona göre; çocukluk, gelecekteki insan karakterinin tohumudur. Çocukluk gerçek ana dili öğrenmeye ve çevresindeki insanlarla, tabiatla ve özellikle kültürle bağlarını hissetmeye başladığı dönemdir.
Aytmatov, Beyaz Gemi ile destan, efsane ve masal gibi çoğu şifahî edebiyat unsurlarını eserlerine sokmaya başlar. Geçmişi temsil eden dede ile geleceği temsil eden çocuk arasında dramatik bir ilişki kurarak insan duygu ve düşüncelerine kendine has yorumlar getirir.

Kitabın Genel Konusu (Fragman gibi düşünün) Şöyle:


Çocuk, anne ve babası tarafından terkedilmiştir .

Anne ve babasız büyüyen çocuğa, saf ve temiz niyetli olan Mümin dedesi bakar sahiplenir ve ona hikayeler efsaneler anlatır.

Çocuk –ki kitapta hiçbir zaman ismi geçmez o yalnızca Çocuk’tur- Hiç arkadaşı yoktur. Çok yalnızdır.

Her akşam eline dürbününü alıp, dağ başına çıkar ve Isık Göl’de ancak beş-altı dakika görünüp kaybolan “beyaz gemi”ye bakar.

İçinde hep bir umut vardır. Sürekli hayaller kurar. Dedesinin anlattığı efsaneler onun için gerçektir.

Kendi kendine kurduğu ve olmasını istediği en büyük hayali de şöyledir:

Birgün “beyaz gemi”ye gidecektir. Çünkü o gemide babası vardır. Başı  insan başı vücudu bir balık olup beyaz gemiye kadar yüzecek ve babasıyla konuşacaktır…

Değerlendirmem:

Puanım:10/10

“Aytmaytov büyük yazar.” Kitabını her okuyuşumda bunu diyorum kendi kendime.

Beyaz Gemi romanı da iyi ve kötü kavramlarını irdeleyen yazar, aynı zamanda “Çocuk” karakteriyle içime işledi ve hüzünlendirdi. 

Bol tasvirli bir kitap fakat zaten ince olduğu için sıkılacağınızı düşünmüyorum.

Kitapta ağlamasamda gözlerim doldu itiraf ediyorum.

Yukarıda yazdığım kitabın genel konusu kitabı özetlemez. Yani okuyunJ
Herkese tavsiye ediyorum. Favori kitaplarımdandır.

İyi OkumalarJ

Bu arada okuyanlar varsa yorumlaşalım. J




8 yorum:

  1. 10 üzerinden 10 mu sanırım bende alıp okuyacağım :)
    Bu arada yorum için teşekkr ederim bende takip ediyorum seni :)
    www.mehtapslifestyle.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiye benden okuması senden:) Ben seni takip butonunu bulamadım:S

      Sil
  2. Merhaba,
    Blogunuzu takibe aldım.Bende kozmetik,güzellik ve bakım gibi konular hakkında paylaşımlar yapıyorum.İlginizi çekerse beklerim..
    http://somurtkansirine.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
  3. Merhaba blog keşif etkinliğinden geliyorum. Kozmetik ile ilgileniyorsan seni bloguma bekliyorum ve seni takipteyim ;)

    www.beautybygizzy.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  4. cengiz aytmatovun sanırım sadece bir kitabını okudum :( bunu utanarak yazdım evet...hepsini okumak gerek diye düşünüyorum.bu kitabını da merak ediyorudum.şlk fırsatta ben de okuyacağım bitirince burda tekrar yorumlaşırız :)

    blog keşif etkinliğinde gördüm blogunu.ben de minik şeyler paylaşıyorum blogumda.. beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle hepsi okunmalı bende 4 kitabını okudum henüz ama hepsini okuyacağım.

      Blogunuza gelicem:)

      Sil